zondag 16 december 2012

Salaris goede doelen.......

Een jaar geleden heb ik samen met Ansjel, het schildermaatje van Fleur, geld ingezameld voor KIKA. We verkochten buttons en binnen een mum van tijd hadden we 2500 euro in de knip. Nu een jaar later durf ik te vertellen dat ik niet helemaal tevreden was over de afhandeling. Daags voordat wij het geld wilde overhandigen gaf KIKA aan dat ze midden in een verbouwing zaten en dat we maar een andere afspraak moesten maken en als dat een probleem opleverde konden we het wel overhandigen in de plaatselijke lunchroom.

Erg jammer allemaal en toen ik vroeg wat ze met het geld gingen en of we daar schriftelijk iets over konden krijgen werd er doodleuk gezegd dat ik dat kon terug vinden op hun jaarverslag. Ik zal KIKA nooit in een kwaad daglicht willen zetten, maar ik kreeg wel een nare smaak in me bek. Waarom ik dat vroeg heeft weer te maken dat er een hoop mensen om ons heen graag wilde weten waar hun geld terecht kwam.

Nou mensen, mijn antwoord is dat ik het eigenlijk niet weet. Gemakshalve ga ik ervan uit dat het inderdaad wordt gebruikt voor onderzoeken. Maar dat de directeur er en nieuwe voordeur van heeft gekocht sluit ik ook niet uit. Waar ik wel blij om ben is dat KIKA niet in het lijstje hieronder voorkomt. De salarissen liegen er niet om en ik hoop ook heel erg dat hier in de toekomst verandering in komt.

Laafje Joost

9 opmerkingen:

  1. Zit net even te rekenen. Kort geleden was de TV uitzending van KWF.

    Een donateur betaald 5 euro per maand. Ofwel 60 euro per jaar.

    Dit betekend dat er 2919 donateurs nodig zijn om het salaris van Ton te betalen.

    En dan te bedenken hoeveel vrijwilligers er zijn die zich KOSTELOOS inzetten voor dit soort goede doelen.

    Een vergoeding voor de tijd die ze in deze goede doelen steken.... oke, daar kan ik mee inkomen. Maar voor veel minder kan je nog steeds een gelukkig leven hebben lijkt mij.

    2919 mensen die de illusie hebben dat ze echt bijdragen aan onderzoeken...... Krijg er een nare bijsmaak van wetende dat ik misschien 1 vd 2919 ben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zie het dan anders: iedere donateur betaalt misschien 10 cent per jaar mee aan het salaris van de directeur. Dan valt het nog wel mee toch :-)

      Verwijderen
  2. Nou, even vanuit de andere kant bekeken. Een fondsenwervingsinstelling is een bedrijf dat met gelden werkt, gelden moet zien binnen te halen, en gelden ook weer uitdeelt, belegt enz. Het is idd niet verkeerd om eens een jaarverslag in te zien.
    Een dergelijk bedrijf verdient een goed management, je kunt van een vaak fulltime directeur niet verlangen dat dat op vrijwillige basis gebeurt. Vrijwilligers helpen wanneer het hen uitkomt, een directeur heeft gewoon een baan, met verplichtingen en verantwoordelijkheid, zij/hij moet verantwoordelijkheid afleggen over het gevoerde beleid en wat er met het geld is gebeurd.

    Even het jaarverslag van KIKA erbij gepakt:

    Functie Algemeen Directeur
    Dienstverband Onbepaalde tijd
    Uren per werkweek 36 uur
    Parttime percentage 100%
    Bezoldiging in euro’s
    Jaarinkomen:
    Bruto loon/salaris 96.776
    Pensioenuitkering voorgaande jaren 29.724
    Vakantiegeld 7.748
    Eindejaarsuitkering 8.075
    Totaal: 142.323

    Kika heeft vorig jaar opgebracht: ruim 10 miljoen euro en heeft ook ruim tien miljoen euro besteed. Dan zijn er nog gelden en beleggingen en leningen waarover inkomsten zijn, ik geloof dat men in totaal zo'n 15 miljoen uit te delen had.

    Een directeur krijgt geen vergoeding, een directeur en andere vaste krachten hebben gewoon een baan. En wil je voor zo'n instelling veel geld verdienen, dan heb je een goede directeur nodig, met dus ook een redelijk salaris. Dat moet wel binnen de perken blijven lijkt me, van dat soort salarissen weet ik niets, voor n directeur lijkt t me niet overdreven hoog.

    Ik denk trouwens wel dat je altijd scherp moet blijven, laatst was er iemand van een andere liefdadigheidsfonds die ook gelden bestemd voor kankeronderzoek (meen ik me te herinneren) achterover had gedrukt. Dus goede controle lijkt me meer dan gewenst.

    Balen dat het zo naar was, toen jullie het geld bij KIKA gingen brengen.


    Mirjam (met zelf een heel klein zelfstandigeninkomen trouwens... :-)


    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is inderdaad te hopen dat ie er geen nieuwe voordeur van heeft gekocht... moeilijk is dat, dat je nu dus niet weet waar het geld gebleven is, maar wat ik veel erger vind is dat je gewoon werd afgewimpeld omdat ze geen tijd hadden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Joost, je kent me niet, maar lees al wel een tijdje je blog mee.
    Ik ben zo vrij geweest om de afbeelding te kopieren naar mijn facebook, want ook ik vind het belachelijk.
    Heb zelf sinds een aantal weken ook weer 'ns van heel dicht bij te maken gekregen met die rotkanker (mijn beste vriendin voor de 2e keer en genezen zit er ook niet meer in). En dan zulke bedragen lezen? Dat schiet ook mij in het verkeerde keelgat!
    Ik zal heus nog wel geld in de collectebus gooien, maar hoop toch wel dat hier iets aan gedaan wordt.

    Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve roos,

    Welkom terug op het schrijverke. Patrick vindt het heel leuk dat jullie weer bij elkaar in de klas zitten. Wij wensen jou een hele fijne tijd op school. Fijne vakantie roos en tot volgend jaar.

    Groetjes van familie Bosman

    BeantwoordenVerwijderen
  6. bron: Wereldburgers.TV):

    Organisatie Directeur/voorzitter Jaarsalaris Jaar

    Rode Kruis Cees Breederveld € 199.000,– 2008
    KWF Kankerbestrijding Ton Hanselaar € 179.788,– 2009
    Nierstichting Paul beerkens € 177.000,– 2008

    Inventarisatie directiesalarissen (bron: Updaid):
    Organisatie Directeur/voorzitter Jaarsalaris Jaar
    KWF Kankerbestrijding Ton Hanselaar € 179.788,– 2009
    Pr. Bernhard Cultuurfonds Adriana Esmeijer € 168.130,– 2008
    Wereld Natuur Fonds Johan van de Gronden € 144.165,– 2009
    Hartstichting Hans Stam € 140.812,– 2010
    Zonnebloem Marijke van Eck € 127.100,– 2009
    Astmafonds Michael Rutgers € 125.000,– 2009
    Amnesty Eduard Nazarski € 122.183,– 2009
    Unicef Jan Bouke Wijbrandi € 121.122,– 2009
    Terre des Hommes Ron van Huizen € 120.293,– 2009
    Cordaid RenĂ© Grotenhuis € 119.387,– 2009
    Kerk in Actie Haaije Feenstra € 115.381,– 2008
    Plan Nederland Tjipke Bergsma € 106.705,– 2009
    SOS Kinderdorpen Marcel Beerthuizen € 105.400,– 2009
    Hivos Manuela Monteiro € 103.503,– 2009
    Novib Farah Karimi € 103.000,– 2008
    Greenpeace Liesbeth van Tongeren € 101.465,– 2009
    Woord en Daad Jan Lock € 101.439,– 2009
    Cliniclowns Hans Geels € 92.609,– 2009
    Liliana Fonds Kees van den Broek € 92.016,– 2009
    War Child Mark Vogt € 90.830,– 2009

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goedemiddag,

    Ik zie de 'gekopieerde' lijst van het internet maar die is zeker onjuist! Unicef directeur kan onmogelijk zoveel verdienen! Zelf ben ik werkzaam voor KiKa (sinds 2010) en verdien daar een kleine 1400-1500 bruto mee als 40 uur per week, ik werkte daar samen met 12 andere medewerkers, en dat was het enige team wat voor heel Nederland werkt! Ons 'kantoor' is niet groot en we betalen daar geen hoge lasten voor! Tevens is het geen duur en sjiek kantoor! Wij zijn klein qua goed doel, verdienen allemaal rond hetzelfde bedrag, de oprichter van KiKa is kinderarts en verdiend zijn geld met kinderen genezen en niet van het geld van KiKa (donaties etc). Wij worden aangestuurd door de oprichter die zelf via KiKa geen rode cent verdiend, en ja er zit iemand binnen de groep die zo goed als 60 uur al is het niet meer werkt en beslist welke weg het geld zal gaan naar welk onderzoek, diegene moet dus verantwoording hebben en vooral kennis! Niet lullig bedoeld maar je kan niet iemand die verantwoordelijkheid geven als men niet uit het bedrijfsleven leven komt, of iemand van de groenschool of autotechniek school, de meesten directieleden van verschillende goede doelen komen rechtstreeks uit de werkwereld van het doel zelf waarvoor de doelen bestaan. De hartstichting heeft iemand aan kop staan die hartchirurg is 'geweest', die hebben onderzoeken lopen die van levensbelang kunnen zijn, daarom willen de meesten doelen mensen uit het bedrijfsleven en die verdienen gemiddeld 2 keer zoveel of in ieder geval vaak meer dan als directie persoon, dus ze leveren er zeker op in!! Niemand zou zo'n functie voor niks doen, zeker geen 40-60 uur per week! Deze persoon heeft geen lease auto en bonusregeling, en daarnaast hebben wij dat allemaal niet! Dus als je het salaris neemt wat hier geroepen wordt dan zul je op jaarbasis als donateur (uitgaande van 4 euro per maand) dan betaal je per jaar 0.024% per jaar voor het jaarsalaris van de directeur!! Wij zijn aangesloten bij het CBF keurmerk, dat wil zeggen dat sowieso minimaal 75% van al het geld naar de onderzoeken moeten gaan, wij bij KiKa doen dat iets beter dan gemiddeld, aan wetenschappelijke onderzoek geven wij 89% af van ons totaal qua inkomsten! Al vindt ik het inderdaad jammer hoe het met die 2500 euro is gegaan, helaas heb ik het toen destijds niet meegekregen dat het zo gelopen is! Anders had ik er zeker op een andere manier 'gestaan' zoals bij jullie is gebeurd, want hoe geweldig is het dat kinderen en ouders geld inzamelen voor KiKa! Ik ga er zeker een melding van maken binnen het team en achterhalen hoe dit heeft kunnen gebeuren! Want al is het veels te laat, toch wil ik hopen dat dit zich niet weer voorkomt! Nogmaals die lijst van Facebook is onjuist, dat zijn andere berichten die dat ook bevestigen! Ik hoop dat iedereen KiKa en wie weet andere doelen zal blijven steunen! Groet, (een-normaal-verdienend-hardwerkend- KiKa werknemer)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. jammer dat niet veel bedrijven het zelfde uitbetaal systeem gebruiken dat zou veel makkelijker zijn!

    BeantwoordenVerwijderen