dinsdag 25 december 2012

Kerst 2012.....ben benieuwd......

Kerst 2012, ben benieuwd hoe hij gaat worden. Volgens “experts” moeten dit een van de dagen zijn dat je een overleden dierbare het meest mist. Aangezien ik  Fleur toch al elke dag mis ben ik erg benieuwd wat er anders aan moet zijn dan anders. Tot nu toe voel ik me net zoals gisteren, eergisteren en eereergisteren. Wat ik toen voelde, ach niet veel “gewoon” belabberd met soms een lach en soms een kut gevoel. Zoals ik het nu voel en heb ervaren denk ik niet dat het ooit minder word. Het gemis……ja het gemis word inderdaad wel steeds groter, daar hebben de “experts” wel gelijk in, maar of dat nare gevoel ooit minder gaat worden. Ik denk het niet.

Wat ik moet leren is leren omgaan met dat nare rotte klote gevoel. Het komt en het gaat, maar het lullige is dat het meestal komt op de momenten dat je het niet verwacht. Van de week bijvoorbeeld, we hadden een meer dan fijne dag gehad en ‘s-avonds op de bank kreeg ik ineens uit het niets vandaan een heel onrustig gevoel. Ik begreep het niet, maar wat ik wel merk is dat ik dan heel negatief kan  ga denken.
  • Is dit het nu
  • Wat heb ik misdaan
  • Ben ik wel gelukkig

Deze punten en vele andere voeren dan de boventoon. Nu probeer ik mezelf aan te leren niet te vechten tegen dit soort gedachten, maar probeer voor mezelf een duidelijk antwoord te vinden. In het verleden kon ik alleen maar een negatief antwoord verzinnen tegen deze gedachten met het gevolg dat ik als een speer me putje in gleed. Mijn psycholoog zei altijd dat als je negatief denkt je je gedachten ook voed met negatieven gedachten. Nu probeer ik positief te denken maar dat valt niet mee, want probeer na het overlijden van je bloedeigen kind de punten van hierboven maar  eens rooskleurig in te zien.
  • Ja dit is het nu en daar kan ik niets meer aan veranderen. Dus laten we er met zijn allen maar een feestje van maken, want voordat je het weet ben je de volgende die bij de hemelpoort mag aankloppen.
  • Ik heb denk ik niets verkeerd gedaan. We zijn er voor Fleur geweest en hebben alles gedaan wat er in onze macht lag. Daarnaast doe ik alleen nog maar de dingen die ik wil doen en wat ik doe probeer ik goed te doen. Meer dan dat kan ik niet doen en als “het lot” hier anders over denk dan is dat maar zo.
  • Ik ben getrouwd met de meest lieve vrouw die ik ken, heb een prachtig kind “hier” rondlopen, heb een prachtig  “daar” rondlopen en binnenkort komt er een prachtig kindje bij.
Maar goed, ondertussen is kerstavond 2012 achter de rug en die was fijn kan ik melden. Vandaag staat er een bioscoop op de agenda en een gourmet voor drie personen.  “Gewoon” een papa, een mama en hun kindje. Waarom???? Gewoon” omdat die dat graag willen.

Zo, en nu kap ik ermee, want het Laafje moet de ontbijttafel dekken. Eetsmakelijk allemaal, maak er een mooie dag van en tot laterzzzzzzzz.
Laafje Joost

6 opmerkingen:

  1. dank voor het delen.
    Het lijkt mij als ouder het aller aller moeilijkste om een kind te verliezen.
    Fijne dagen wens ik jou,samen met je gezin.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey neef,

    Ik ben geen deskundige, en wanneer je zegt dat een kerstdag is als alle andere, dan kan ik je geen ongelijk geven.

    Wat ik me wel kan voorstellen is het volgende. Men zegt altijd dat blijdschap en verdriet heel dicht bij elkaar liggen. En ik denk dat daarmee het verhaaltje van de "experts" best kan kloppen.
    Ik kan me voorstellen dat je op de gelukkigste momenten in je leven denkt: Hier had Fleur bij moeten zijn. Bij het versieren van de kerstboom waar ze je mee hielp. Wanneer je kijkt naar een geweldig mooie vuurwerkshow, wat zij ook mooi zou hebben gevonden. En wanneer je straks voor het eerst je dochtertje vasthoudt. Of wanneer Roos haar vast mag houden. Dat zijn die momenten van geluk waar het verdriet op de loer ligt.

    Het is dus niet zozeer de kerst. Daar hebben de "experts" het fout. Het is de invulling van de dag welke maakt of het gemis groter is.

    En dan ga ik nu iets heel stoms zeggen misschien.
    Wanneer mijn gebrabbel hierboven waar mocht zijn, dan hoop ik dat je Fleur nog heel vaak en heel veel zal missen. Want dat betekend dan ook dat er nog heel veel gelukkige momenten op je staan te wachten.

    Kop op neef, Dit is het nog niet. Slechts 1 groot en belangrijk hoofdstuk in je leven is afgelopen. Maar het boek kent nog genoeg hoofdstukken om door te gaan.
    Je kan trots zijn op de keuze's die je hebt gemaakt, ook al waren die niet altijd juist of door anderen te begrijpen. Elke keuze die je met je hart maakt kan niet fout zijn dus je doet het echt wel goed.
    En de vrouwen in je leven? Hou ze vast!!! Met je handen en met heel je hart. Ik dacht dat ik me in kon beelden hoe gelukkig iemand is die vader wordt. 2 weken geleden ben ik erachter gekomen dat ik zelfs in mijn verbeelding nog mijlen ver van de waarheid zat. Een groter geluk bestaat er niet.

    Ik hoef het je niet te zeggen, want jij bent degene die mij de definitie heeft uitgelegd. Maar toch, GENIET!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's pas een neef waar je iets aan hebt!
      Hij probeert je te begrijpen,
      daar kunnen vele een voorbeeld aan nemen!

      Een Brabantse Moeder.

      Verwijderen
  3. Wouw Joost wat mooi geschreven !
    En knap dat je je gevoelens en emoties zo kan beschrijven en wil delen.
    Respect!

    Een Brabantse Moeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je bent gewoon een schatje Joost, zoals jij over de dingen denkt en ze kunt verwoorden,en zeker voor een MAN,dat is heel bijzonder!!!
    Wanneer je steeds weer zo de dingen op een rijtje weet te zetten ,en weer verder durft te gaan,met vallen en opstaan ,en de nare klote gevoelens die daar bij horen!Ik kan alleen maar zeggen,HOU VOL....en probeer het steeds weer,hoe moeilijk ook!! Sterkte!!
    (diana onbekende bloglezer)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Joost, ik vind je zo puur schrijven, je raakt de mensen iedere keer weer, en zet ons op een positieve manier aan het denken, ook frank wat kan jij het mooi verworden, te gek dat ik jullie mag kennen op afstand, ook al ben ik verre familie. Gr. Aan beide, en op nar een mooi 2013"
    Met alle ups en downs,

    Helma

    BeantwoordenVerwijderen