zaterdag 5 oktober 2013

Het gaat eindelijk een beetje lekker......

Om te beginnen zal ik maar eens iets vertellen over Milou. Deze spetter is vandaag precies 8 maanden oud en ze doet het meer dan geweldig. Ze eet, slaapt, piest en poept als de beste. Daarnaast groeit het dametje als kool en zijn de eerste tandjes ook door. Zitten is ondertussen geen probleem meer en sinds van de week gaat mevrouw ook staan. Ze moet er wel even goed voor zitten, maar als haar voetjes goed staan dan trek ze zich ineens op en staat ze in de box of haar bedje. Leuk dat ze dat nu kan en alle bodems hebben we uit veiligheid maar laten zakken tot het laagste niveau.

Ook weet dat ze geluid kan maken en het vastpakken van dingen is ook geen probleem meer. Nee, als ze eenmaal iets beet heeft laat ze het snel niet meer los. Onze ogen, oren en haren zijn een mooi doelwit. Wie ook last heeft van haar grijpgrageknijphandjes is Saartje, de hond. Dit beestje is volledig bedekt met haar en dat weet Milou ook. Waar Milou is is Saartje meestal ook dus het gebeurt met regelmaat dat we Saartje moet bevrijden.

Haar eten geven is ook geen vervelende klus. We laten haar van alles proeven. Zoet, zuur, pittig, fruit, groente, brood enz enz. Op dit moment vreet ze werkelijk alles op. Het maakt niet uit wat het is het mondje gaat wel open. Slapen gaat over het algemeen wel goed. Soms, heel soms spookt ze een beetje, maar als we haar vergelijken met haar zusters is ze echt rete makelijk. Met andere woorden, Milou is een heerlijk kind en we zijn blij dat zij in ons leventje is beland.

In het vorige blog gaf ik aan dat ik soms wel eens terug verlang naar de tijd voor de kanker en diabetes. Het heerlijke leventje zonder zorgen zal ik maar zeggen. Gewoon wakker worden, ieder doet die dag gewoon wat hij moet doen en zonder kopzorgen kruipen weer in bed. Huisje boompje beestje zal ik maar zeggen. Maar goed dat geluk was ons kennelijk niet gegund. Nee wij mochten gaan dealen met diabetes, kanker en de dood tot gevolg. Weken nee maanden lang verlangde ik naar ons onbezorgde leven, maar sinds kort is er een soort van knop in mijn kop om.

Die knop is omgezet toen ik mezelf de vraag stelde waar ik wilde leven. Wil ik naar de onbezorgde tijd van toen, met de wetenschap dat we Milou moeten achterlaten of blijven we hier in het heden met Fleur in onze gedachten. In eerste instantie wilde ik terug, maar het idee dat we Milou achter moeten laten.......oh nee..... geen haar op mijn hoofd die daar aan moet denken. Het komt er dus op neer dat ik niet kan kiezen. Fleur......Milou pffffft.

Nu loopt het leven zoals het loopt en op sommige dingen heb je simpelweg geen invloed. Dat je daar geen invloed op heb daar ben ik achteraf wel blij om, want dat betekend dat ik niet hoef te kiezen. Fleur werd ziek en Milou werd geboren. Twee uitersten en twee bijzondere gebeurtenissen. We hebben er in beide gevallen niet om gevraagd, maar het gebeurde wel. Tuurlijk hebben we besloten om nog een kindje te nemen, maar dat dat niet vanzelfsprekend is wisten wij ook wel. Wij hadden drie keer de mazzel dat we zonder problemen zwanger konden worden.

Ondertussen begin ik heel langzaam aan het idee te wennen dat ik verder moet zonder Fleur en dat ik oud ga worden met Nicole, Roos en Milou. Tuurlijk mis ik mijn kindje. Elke dag denk ik aan haar. Ik sta er mee op en ga ermee naar bed. Het gemis wordt alsmaar groter en de pijn die verdwijnt ook niet, maar de kunst is denk ik om de juiste balans te vinden en het leren te genieten van het nu. Ik heb er met regelmaat moeite mee, dat durf ik wel te zeggen, maar beetje bij beetje kom ik er wel.

Gevoelsmatig gaat het dus eindelijk een keer de goede kant op. Ik heb daar wel een dag 788 voor nodig gehad, maar ben eindelijk weer eens happy me mezelf. Op het werk gaat het steeds beter, ik geniet meer van me gezinnetje en Nicole en ik komen stapje voor stapje dichter bij elkaar. Zo en nu is het wel weer even genoeg. Ik wens iedereen een mooi weekend toe met mooie momenten. Ik zou zeggen tot morgen, overmorgen overovermorgen

Joost


14 opmerkingen:

  1. Fijn dat je kunt genieten van je gezin en dat het leven z'n gangetje gaat. Fleur zal nooit uit jullie gedachten zijn en altijd in jullie harten voortleven.
    Lieve groet,
    Lia (bloglezer)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Joost ik en trots op jou en jullie allemaal

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heb je allebei je blogs mooi verwoord. En nee kiezen tussen Fleur en Milou dat is geen optie. Het liefste zou je ze allebei willen hebben, zonder het nare diabetes en kanker. Van allebei wist ik een beetje doordat mijn moeder op allebei de afdelingen heeft gewerkt en ik heb meerdere familieleden en vrienden verloren aan kanker, maar toch door jouw hele verhaal werd mij heel veel duidelijk, duidelijker. Ik snap je ook wel als je geen zin meer hebt om te bloggen, je wilde je hoofd leeg maken met alle informatie, ook voor Roos (om het terug te lezen) maar vooral ook voor jezelf. Nu is je leven weer een beetje "normaal" geworden. Ik denk dat je je niet verplicht moet voelen om te bloggen, omdat je zoveel lezers hebt.
    Ik wens jou en je lieve dames een fijn weekend, geniet extra van de kleine.....straks kan ze praten en voordat je het weet is ze groot.
    Veel liefs Maaike (onbekend)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Respect, alleen maar heel, heel veel respect voor jullie gezin !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Mensen!
    Het is fijn dat het weer wat anders voelt!
    Zo moet het gaan, toch voelt het dubbel, naar Fleur toe!Ik snap het!
    Geniet van de goede momenten, tussen de goede en mindere tijden zullen steeds grotere tussenpozen zitten,laat het gebeuren! Tijd.....zal het leren! En zo is het!
    (Diana onbekende bloglezer)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Joost, Nicole ,Roos en Milou.
    Wat vind ik het fijn om weer eens van jullie te horen, en dat het "goed" gaat!
    Kleine Milou groeit voorspoedig zo te lezen.
    Geniet van jullie mooie momenten samen.
    Heel veel liefs Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige, nuchtere, en juist ook ontroerende blog. Joost, je bent een filosoof in vermomming!

    Heel veel liefde toegewenst. Want liefde stopt niet na de dood, en zo heb je toch maar mooi vier meiden in je hart. Dikke knuffel,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ga iets geks schrijven nu. Het is klaar......de blog is klaar. Niemand kan meer mee en natuurlijk willen we mee....maar nu, is voor jullie samen.....niet meer voor ons. Denk ik, voel ik. Wees gelukkig met elke volgende stap die jullie samen nemen, uiteraard met Fleur. Want die dame, deze Fleur, zal nooit worden vergeten. Daarin hebben jullie samen, ons mee genomen in het blog. Maar misschien......is het tijd om verder te gaan. Zonder ons....hartelijke groet en veel liefs en alles wat er maar om je heen hangt aan liefde, ....Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  9. nog 1 ding......... de nieuwe cd van Marco Borsato (nr.6)
    wanneer ik het hoor , moet ik steeds aan jullie denken!!!Wat een passend nummer.
    (Diana onbekende bloglezer)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beste Joost, Nicole, Roos en Milou,
    Ik wens jullie gezellige feestdagen met Fleur in gedachten bij jullie, veel geluk en een warm, liefdevol 2014.
    Lieve groet,
    Lia (bloglezer)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha, ik kan het toch niet laten met m'n grote mond. Toch kijken, ik kan er niets aan doen. Wij wensen jullie relaxe dagen, de komende dagen. Het zijn feestdagen, maar....met een randje. Lieve Fleur, pas maar een beetje op jouw familie, dat hebben ze nodig deze dagen. Dikke kus, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hey Joost, ik heb voor de zoveelste keer het filmpje van curaƧao bekeken, kan je zeggen , nog steeds een brok in mijn keel en een steen in mijn maag.
    Fleur was een bijzonder meisje, maar ja wat wil je met bijzondere ouders.
    Wens jullie veel liefs toe, een dikke knuffel voor jullie allemaal.
    Groetjes, Jos. Rosmalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Joost,

    Ik kwam per toeval op deze site.
    En heb het hele verhaal gelezen, ook je oude blog.
    Wat heftig zeg!
    Wat was fleur een sterke meid!
    Een jonge vrouw, die veel te vroeg is overleden.

    Ik wens jullie veel sterkte en liefs.

    Ik hoop dat het jullie goed gaat, met Fleur in jullie hart.

    BeantwoordenVerwijderen